+30 213 0354432 info@greatescape.gr

Κάθε παιχνίδι παίζεται με το δικό του τρόπο. Είτε ατομικό είτε ομαδικό, απαιτεί από τον παίχτη την ενεργοποίηση κάθε νοητικής του ικανότητας, ώστε να προχωρήσει και να φτάσει στο τέλος του ή να ανταμειφθεί με όσο το δυνατό μεγαλύτερο σκορ. Αυτή είναι άλλωστε και η πρόκληση του παιχνιδιού.

Τι γίνεται όμως όταν το παιχνίδι απαιτεί συνεργασία περισσότερων παιχτών; Αν χρειάζεται πάνω από δυο άτομα ή αν ο single player έρχεται σε επαφή με άλλους που μοιράζονται το ίδιο game όπως συμβαίνει με τα online RPGs ή παρόμοια διαδικτυακά παιχνίδια; Πόσο ομαλά μπορεί να κυλήσει η ροή του παιχνιδιού και κατά πόσο εφικτή είναι η νίκη, αν αυτός είναι ο τελικός σκοπός; Και τι γίνεται όταν το παιχνίδι είναι ελεύθερο και χωρίς συντονιστή να υπενθυμίζει τους κανόνες ή να βάζει τάξη εκεί που πρέπει;

 

Συμπεριφορά και κίνητρο

Όλα αυτά εξαρτώνται από τους ίδιους τους παίχτες και συγκεκριμένα από το ποιόν τους. Δεν έχει σημασία το πόσο καλοί gamers είναι, ούτε σε τι βαθμό εμπειρίας και ικανότητας βρίσκονται. Προτεραιότητα έχουν η συμπεριφορά και το κίνητρο του κάθε παίχτη. Συμπεριφορά, δηλαδή οι τρόποι με τους οποίους αντιμετωπίζει τους συμπαίχτες καθώς και το ίδιο το παιχνίδι και κίνητρο, δηλαδή ο σκοπός του μέσα σε ένα game που συνήθως διαφέρει από άνθρωπο σε άνθρωπο. Δεν παίζουμε όλοι για την ίδια απόλαυση ούτε και με την ίδια διάθεση και αυτό είναι που κάνει το gaming ακόμα πιο ενδιαφέρον όχι μόνο από θέμα ψυχαγωγίας αλλά και από πλευράς κοινωνικής και ψυχολογικής.

Με απλά λόγια: μέσα από το παιχνίδι ανακαλύπτουμε ποιοι είμαστε.

Κατηγορίες-Παικτών-2

 

Οι έξι κατηγορίες των παιχτών

Άλλοι παίζουν για την ένταση, άλλοι για την ηρεμία. Κάποιοι φωνάζουν και θυμώνουν, κάποιοι λειτουργούν αθόρυβα και μεθοδικά. Μερικοί περνούν απαρατήρητοι και μερικοί ξεχωρίζουν, είτε το επιδιώκουν είτε όχι. Πολλοί παίζουν δίκαια και πολλοί κλέβουν. Και βέβαια υπάρχουν εκείνοι που ζουν για το παιχνίδι και εκείνοι που απλώς έτυχε να βρεθούν εκεί.

Αυτά είναι μερικά τυχαία παραδείγματα τύπων gamers που όλοι μας έχουμε συναντήσει. Είναι διαφορετικοί μα δρουν κάθε φορά με τον ίδιο τρόπο, ό,τι κι αν παίξουν. Η συμπεριφορά και το κίνητρο δεν αλλάζει είτε παίζουν ένα single video game με δύσκολα επίπεδα, είτε βρίσκονται μαζί με άλλους παίχτες μέσα σε ένα escape room.

Ο συγγραφέας και μελετητής της κουλτούρας του gaming Andrzej Marczewski στο βιβλίο του «Even Ninja Monkeys Like to Play: Gamification, Game Thinking and Motivational Design» διαχωρίζει τους παίχτες σε έξι κατηγορίες. Στην έρευνα του συναντάμε τους Socializers, τους Achievers, τους Free Spirits, τους Players, τους Philanthropists και τους Disruptors.

Παρακάτω θα δούμε την κάθε κατηγορία ξεχωριστά καθώς και τις αντιδράσεις τους στα escape rooms.

Socializers

Οι Socializers παίζουν για την παρέα. Είναι εκεί για να ευχαριστηθούν το παιχνίδι με τους συμπαίκτες τους, να γνωρίσουν νέο κόσμο και να κάνουν φίλους. Η επιτυχία ή η αποτυχία του gaming περνά σε δεύτερη μοίρα για αυτούς. Παίζουν για να περάσουν καλά μαζί με τους υπόλοιπους παίχτες της ομάδας (ακόμα και της αντίπαλης αν υπάρχει) και αναζητούν νέα παιχνίδια για να μοιραστούν περισσότερες εμπειρίες με φίλους. Αγαπούν το ομαδικό gaming όσο καμιά άλλη κατηγορία. Η πραγματική τους ενασχόληση με το gaming πηγάζει από την εσωτερική ανάγκη για επικοινωνία και συνύπαρξη.

Οι Socializers αγαπούν τα escape rooms επειδή μπορούν να μοιραστούν μια διαδραστική εμπειρία με τους φίλους τους, να κοινωνικοποιηθούν και να γνωρίσουν game masters και ηθοποιούς. Δεν θα πουν ποτέ όχι στην πρόκληση ενός νέους δωματίου γιατί το ομαδικό παιχνίδι που απαιτεί συνεργασία είναι για εκείνους το ιδανικό gaming.

Achievers

Οι Achievers δεν παίζουν απλώς για να παίξουν. Θέλουν να κερδίσουν το 100% του παιχνιδιού, κάθε παιχνιδιού. Να σπάσουν το high score, να ξεκλειδώσουν όλες τις πίστες, να λύσουν κάθε γρίφο, να αποκτήσουν κάθε item, να κερδίσουν έπαθλα, να φτάσουν στην κορυφή. Οι Achievers είναι κατακτητές. Έχουν μετατρέψει το gaming σε πρωταθλητισμό. Κάθε παιχνίδι είναι για εκείνους μια πρόκληση με τον ίδιο τους τον εαυτό. Και τι πιο δελεαστικό για έναν Achiever από ένα escape rooms γεμάτο mind challenges;

Δεν είναι δύσκολο να εντοπίσεις έναν Achiever σε ομάδα που προσπαθεί να αποδράσει. Συνήθως είναι ο πιο έμπειρος και ικανός καθώς και εκείνος που μιλάει πολύ και που προτρέχει. Συχνά παίζει χρησιμοποιώντας όλη του την ένταση και τη βιασύνη. Η ομάδα είτε τον ακολουθεί είτε έρχεται σε ρήξη μαζί του, μιας και δεν παίζουν όλοι για το σκορ ή την κορυφή. Αν όμως όλη η ομάδα αποτελείται από Achievers, είναι ακατανίκητη μιας και το κίνητρο είναι το ίδιο. Πρέπει οπωσδήποτε να βγουν από το δωμάτιο στο λιγότερο δυνατόν χρόνο έχοντας λύσει κάθε γρίφο χωρίς βοήθεια από game masters και να μπουν στη λίστα με τους καλύτερους.

Players

Players είναι οι γνήσιοι παίχτες. Είναι εκεί για το παιχνίδι και μόνο για αυτό, όση ώρα πρόκειται να διαρκέσει. Δεν παίζουν για να πετύχουν κάποιον υψηλό στόχο ούτε για να καλύψουν κάποια βαθύτερη εσωτερική ανάγκη. Αντιμετωπίζουν το gaming όπως ο επαγγελματίας τη δουλειά του. Λειτουργούν μεθοδικά, ήρεμα και υπομονετικά. Σέβονται τους κανόνες του παιχνιδιού και παραμένουν συγκεντρωμένοι στο σκοπό τους για αυτό και αποτελούν τις ιδανικότερες ομάδες στα escape rooms. Το κίνητρο των Players είναι η επιβράβευση. Και τι καλύτερο για έναν Player αν όχι η τελική απόδραση από ένα ζωντανό mind game κι έναν game master να λέει «συγχαρητήρια!» στην έξοδο;

Κατηγορίες-Παικτών-4

Free Spirits

Το παιχνίδι είναι διασκέδαση, ψυχαγωγία, απόδραση και απελευθέρωση και αυτό το γνωρίζουν καλά οι Free Spirits. Οι παίκτες αυτής της κατηγορίας προτιμούν να ζήσουν τη μαγεία του gaming παρά να ακολουθήσουν πιστά τους κανόνες. Είναι οι τύποι που σε ένα ατελείωτο adventure game θα τριγυρίζουν στο χάρτη αφήνοντας στην άκρη τα quests. Αγαπούν την εξερεύνηση και εθίζονται με τα mind games. Τα escape rooms τους προσφέρουν αυτονομία και ψυχική ολοκλήρωση. Πάντα υπάρχει κάτι να ανακαλύψουν μέσα σε ένα δωμάτιο απόδρασης, εκεί όπου το παιχνίδι είναι συνώνυμο της εξερεύνησης και της πρόκλησης.

Disruptors

Όπως προδίδει το όνομα τους, οι παίκτες αυτής της κατηγορίας προκαλούν διαταραχή στο παιχνίδι. Είναι εκείνοι που θα χαλάσουν το καλό κλίμα, θα επιφέρουν τσακωμό, θα αποσυντονίσουν την ομάδα και θα προσπαθήσουν να πάρουν τον έλεγχο και ό,τι άλλο μπορούν. Στους Disruptors συγκαταλέγονται οι γκρινιάρηδες, οι αρνητικοί, οι κάφροι, οι «κλέφτες» και όσοι δεν συμμορφώνονται με τους κανόνες του παιχνιδιού. Οι Disruptors είναι εκείνοι που προσβάλουν και βρίζουν άλλους παίχτες σε ένα online game και που σπέρνουν διχόνοιες μέσα στην ομάδα του escape room. Πολλές φορές συμβαίνει ολόκληρες ομάδες να αποτελούνται από Disruptors. Είναι οι ομάδες αυτές που θα μπουν σε ένα escape room για να προκαλέσουν φθορές, να ενοχλήσουν τους ηθοποιούς, να τσακωθούν με τους game masters και να υποβιβάσουν το δωμάτιο.

Philanthropists

Το αντίθετο των Disruptors είναι οι Philanthropists. Για εκείνους είναι πιο σημαντικός ο ανθρώπινος παράγοντας και μετά το ίδιο το παιχνίδι. Έχουν αυξημένη την αίσθηση της ομαδικότητας και της αλληλοβοήθειας. Philanthropists είναι οι παίκτες αυτοί που περάσουν τα δύσκολα επίπεδα σε ένα video game λογαριασμό ενός αδύναμου παίκτη, που δώσουν συμβουλές σε ιντερνετικά φόρουμ και που θα καταφθάσουν σε βοήθεια για την επίτευξη ενός απαιτητικού quest σε ένα online rpg. Οι χαρακτήρες που προτιμούν να παίζουν είναι συνήθως healers και παρόμοιοι υποστηρικτικοί ρόλοι. Στα escape rooms δεν δημιουργούν ποτέ πρόβλημα, αντιθέτως το παιχνίδι κυλά ομαλά και χωρίς ζημιές ή προστριβές. Πιστοί στο πνεύμα του teamwork οι Philanthropists είναι απαραίτητοι στα ομαδικά mind games και στα δωμάτια απόδρασης.