Η  συναρπαστική Ιστορία των Escape Rooms

    cover-escape-rooms-history
    780 450 Great_escape

    Μια ασύγκριτη εμπειρία παιχνιδιού

    Τα Escape Rooms, γνωστά και ως δωμάτια απόδρασης, αποτελούν αγαπημένο μέσο διασκέδασης τη σημερινή εποχή. Καθημερινά, ομάδες κάθε ηλικίας αποδέχονται την πρόκληση να «εγκλωβιστούν» μέσα σε ένα θεματικό δωμάτιο επιχειρώντας να αποδράσουν από αυτό λύνοντας μια σειρά από γρίφους που θα τους φέρουν πιο κοντά στην ολοκλήρωση του παιχνιδιού. Τα θέματα των δωματίων ποικίλουν αντλώντας έμπνευση από δημοφιλείς ταινίες, video games, ιστορικά γεγονότα, θρύλους ή ιστορίες τρόμου. Εκείνο που παραμένει ίδιο σε κάθε escape room είναι ο τρόπος παιχνιδιού. Οι παίχτες καλούνται να συνεργαστούν χρησιμοποιώντας την παρατηρητικότητα, την αντίληψη και την εξυπνάδα τους, ενώ αρκετές φορές χρήσιμη είναι και η σωματική αντοχή, δύναμη και ταχύτητα. Με αυτόν τον τρόπο το παιχνίδι ζωντανεύει και οι παίχτες γίνονται οι ήρωες της εκάστοτε περιπέτειας, κερδίζοντας κάτι παραπάνω από εμπειρία και συγκίνηση.

    Από πού εμφανίστηκαν τα Escape Rooms και γιατί αγαπήθηκαν τόσο πολύ από το κοινό; Πρόκειται για μόδα που θα ξεφουσκώσει με τον καιρό ή για ένα νέο είδος διασκέδασης που θα συνεχιστεί και στις επόμενες γενιές; Μια… απόδραση πίσω στο χρόνο θα μας βοηθήσει να βρούμε την ιστορία και εξέλιξη των Escape Rooms και να υπολογίσουμε τη θέση τους στο μέλλον.

    ancient-escape-rooms

     

    Η αρχέγονη ανάγκη της απόδρασης και της εξερεύνησης

    Φυσικά η έννοια του Escape Room ήταν άγνωστη στην αρχαιότητα, όχι όμως και η ανάγκη της απόδρασης και της εξερεύνησης. Από την παγκόσμια μυθολογία και τους θρύλους, διαπιστώνουμε ότι δινόταν μεγάλη έμφαση στις νοητικές δοκιμασίες. Συχνά ο ήρωας έπρεπε να βρει τη λύση σε αινίγματα και γρίφους ώστε να φτάσει στο σκοπό του. Άλλοτε, συνήθως εγκλωβισμένος σε ένα σπήλαιο, κάστρο ή κάποιο στενό πέρασμα, έπρεπε να καταφέρει να αποδράσει χρησιμοποιώντας τη δύναμη του μυαλού του, όπως συνέβη στο μύθο του Οδυσσέα και του Κύκλωπα. Τις περισσότερες φορές ο ήρωας συνεργαζόταν με άλλους ήρωες ή έπαιρνε βοήθεια από κάποιον από μηχανής θεό (κάτι σαν τον Game Master της εποχής!). Τούτοι οι ηρωικοί μύθοι, έδωσαν έμπνευση στη σύγχρονη κουλτούρα της διασκέδασης αλλά και αποτέλεσαν τη βάση για πολλά παιχνίδια, στην κατηγορία των οποίων ανήκουν και τα Escape Rooms.

    Οι ρίζες των Escape Rooms μέσα στους αιώνες

    Τα ομαδικά παιχνίδια για ενήλικες, ήταν αγαπητά σε αρχαίους πολιτισμούς σαν τον Αιγυπτιακό και τον Ρωμαϊκό. Κάποια από αυτά τα παιχνίδια που παίζονταν συνήθως σε θρησκευτικές γιορτές, έμοιαζαν με τα σύγχρονα LARP (Live Action Role Playing Games ή αλλιώς Ζωντανά Παιχνίδια Ρόλων). Οι παίχτες μεταμφιέζονταν σε χαρακτήρες παλιότερων εποχών υποδυόμενοι ανάλογους ρόλους. Τα ομαδικά παιχνίδια σε κλειστούς χώρους παρέμειναν δημοφιλή στην Ευρώπη του 19ου αιώνα και της Βιομηχανικής Επανάστασης. Τότε γράφονται και αξιοσημείωτα μυθιστορήματα που γεννούν δυο ιδιαίτερα λογοτεχνικά είδη: τη λογοτεχνία τρόμου και την αστυνομική λογοτεχνία. Τέρατα όπως ο Δράκουλας και ο Φράνκεσταιν, μαζί με ντετέκτιβς σαν τον Σέλροκ Χολμς, όχι μόνο θα επηρεάσουν κάθε μορφή τέχνης στους αιώνες που θα ακολουθήσουν, αλλά και θα θέσουν τις βάσεις για τα θεματικά Escape Rooms. Μυστήριο, ατμόσφαιρα, εξιχνίαση εγκλήματος, τρόμος και φυσικά πληθώρα γρίφων, έρχονται κατευθείαν από τα μνημειώδη έργα των Έντγκαρ Άλαν Πόε, σερ Άρθουρ Κόναν Ντόυλ, Μπραμ Στόκερ και άλλων πολλών.

    escape-room-haunted-house

    Θεματικά πάρκα και… στοιχειωμένα σπίτια

    Την ίδια περίοδο όπου οι Άγγλοι συγγραφείς γράφουν για φόνους, φαντάσματα και απέθαντους, η Μαντάμ «Μαρί» Τισό ανοίγει στο Λονδίνο το ομώνυμο μουσείο με τα κέρινα ομοιώματα που έγινε περισσότερο διάσημο για το «Chamber of Horrors». Στη συγκεκριμένη αίθουσα οι επισκέπτες έβλεπαν αποκεφαλισμένες και βασανισμένες μορφές από την Γαλλική Επανάσταση. Θεωρείται το πρώτο «σπίτι του τρόμου» αν και δεν είχε ως σκοπό να τρομάξει τους επισκέπτες όπως σχετικά θεματικά πάρκα που εμφανίστηκαν περίπου έναν αιώνα μετά.

    Το 1930 στην Αμερική άρχισαν να ανοίγουν θεματικά εστιατόρια ενώ το 1955 η δημιουργία της Disneyland φέρνει τα πάνω κάτω συνδυάζοντας το παιχνίδι με το θέαμα. Με την εξάπλωση των λούνα-παρκ η ψυχαγωγία που βασίζεται στην ομαδική δραστηριότητα γίνεται θεσμός και ξεκινά να εξελίσσεται. Ο δρόμος για τη δημιουργία των Escape Rooms έχει στρωθεί, ωστόσο θα πάρει αρκετά χρόνια μέχρι να γίνει προσβάσιμος.

    crystal-maze-escape-room

    Η εξέλιξη του ομαδικού παιχνιδιού

    Από τα πρώιμα 80ς και μετά έχουμε ποικιλία παιχνιδιών ομαδικής ψυχαγωγίας σε κλειστούς χώρους. Επιτραπέζια, κάρτες, puzzles, video games, pen&paper rpg (παιχνίδια ρόλων) εξελίσσονται ραγδαία μέσα σε δύο δεκαετίες. Τα περισσότερα από αυτά βασίζονται στη συνεργατικότητα και την επικοινωνία των παιχτών, ακονίζοντας το μυαλό και καλλιεργώντας τη φαντασία. Στην τηλεόραση κάνουν επιτυχία live game shows όπως το Adventure Game (1980-1986) και το The Crystal Maze (1990-1995). Το όνειρο μιας ομαδικής περιπέτειας με αντίπαλο το χρόνο, το χώρο και τις πολλαπλές δοκιμασίες, βρίσκεται προσωρινά πίσω από την οθόνη.

    Μετά το 2000 όπου τα video games βρίσκονται σε προχωρημένο επίπεδο, μαζί με τα διαδικτυακά rpgs εμφανίζονται τα πρώτα online escape games. Τα τελευταία, τα οποία βασίζονται στην έρευνα, τη συλλογή στοιχείων και την επίλυση γρίφων και παζλ, δεν είναι απλά παιχνίδια σκέψης και παρατηρητικότητας. Είναι οι πατέρες των real life διαδραστικών escape rooms.

    Τα Escape Games έρχονται στη ζωή!

    Επηρεασμένος από τα ψηφιακά Escape Games ο Attila Gyurkovics, ιδρυτής της ParaPark, ονειρεύεται να ζωντανέψει τα παιχνίδια απόδρασης μεταφέροντας τα σε υπαρκτούς χώρους. Η ιδέα έχει ως εξής: δύο έως πέντε παίχτες πρέπει να λύσουν μια σειρά από παζλς, να βρουν τα απαιτούμενα κρυμμένα κλειδιά και να αποδράσουν μέσα σε συγκεκριμένο χρόνο. Το 2011 στη Βουδαπέστη άνοιξε το πρώτο ευρωπαϊκό Escape Room. Ωστόσο, αν και φαίνεται πως την πρωτιά των escape rooms έχει η Ουγγαρία, οι δαιμόνιοι Ιάπωνες είχαν προλάβει να κάνουν την αρχή μόλις λίγα χρόνια πριν τον Gyurkovics, κάτι που ο ίδιος αγνοούσε.

    key-hole-escape-rooms

    Το πρώτο Escape Room

    To 2007 o Takao Kato της Scrap Publications σχεδίασε το πρώτο escape room στο Κιότο της Ιαπωνίας. Το δωμάτιο ξεκίνησε να παίζεται το 2008 με μεγάλη επιτυχία. Πρόκειται για το Real Escape Game που ήταν για πέντε έως έξι παίχτες, ενώ αργότερα η Scrap οργάνωσε σε πολύ μεγαλύτερο χώρο το Real Escape Game στο οποίο μπορούσαν να πάρουν μέρος εκατοντάδες παίχτες ταυτόχρονα. Το 2012 η Scrap παρουσίασε το παιχνίδι στο Σαν Φρανσίσκο και τα Escape Rooms ξεκίνησαν να εξαπλώνονται με μεγάλη ταχύτητα στην Αμερική. Εκτός από την Ιαπωνία, escape rooms κάνουν την εμφάνιση τους στην Σιγκαπούρη το 2011 ενώ μέχρι το 2013 έχουν κατακτήσει όλη την Ασία.

    Τα Escape Rooms κατακτούν τον κόσμο

    Με ρυθμούς φρενίτιδας τα escape rooms εξαπλώθηκαν σε όλη την υφήλιο κερδίζοντας όλο και περισσότερους οπαδούς που μέχρι λίγα χρόνια πριν αγνοούσαν αυτόν τον τρόπο διασκέδασης. Σε καταμέτρηση που έγινε τον Μάρτιο 2016, ο αριθμός των escape rooms που λειτουργούσαν έφτανε τα 3.400 δωμάτια. Το Σεπτέμβριο του 2017 ο αριθμός διπλασιάστηκε. Εκτιμάται ότι σήμερα λειτουργούν πάνω από 8.000 escape rooms παγκοσμίως σε σταθερές εγκαταστάσεις, διαμερίσματα, πολυόροφορα κτίρια αλλά και σε κρουαζιερόπλοια.

    Τα θέματα των escape rooms ποικίλουν. Δωμάτια μυστηρίου ή τρόμου επηρεασμένα από ταινίες, video games και επιτυχημένα blockbusters αποτελούν πρόκληση όχι μόνο για τους παίκτες αλλά και για τους σχεδιαστές των παιχνιδιών που εμπλουτίζουν τα escape rooms με περισσότερα στοιχεία. Μέσα σε τόσα λίγα χρόνια το ζωντανό Escape Gaming όχι απλώς καθιερώθηκε αλλά πολλαπλασιάστηκε και αναβαθμίστηκε.

    great-escape-history

    Τα escape rooms στην Ελλάδα

    Στην Ελλάδα τα Escape Rooms βρήκαν γόνιμο έδαφος και άκμασαν με απίστευτη ταχύτητα σε όλη τη χώρα. Το 2016 λειτουργούσαν γύρω στα 300 δωμάτια σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα αλλά και στα ελληνικά νησιά με μεγάλη απήχηση σε Ρόδο και Κρήτη. Σύμφωνα με δημοφιλείς διαδικτυακούς οδηγούς σήμερα έχουν φτάσει τα 414 θεματικά δωμάτια ενώ μέχρι την επόμενη χρονιά υπολογίζεται ότι θα πληθύνουν και άλλο.

    Πρώτη σε προτιμήσεις έρχεται η εταιρεία Great Escape που εδρεύει στην Αθήνα έχοντας παραρτήματα στη Θεσσαλονίκη και στην Κόρινθο καθώς επίσης και ένα θεματικό δωμάτιο εντός του Allou! Fun Park. Πρόκειται για το The Volcano Island το οποίο είναι το μεγαλύτερο σε έκταση escape room των Βαλκανίων. Επιτυχημένα δωμάτια του Great Escape είναι τα Guantanamo, The Circus, The Perfect Crime, The Secret Agent ενώ πολύ δημοφιλή είναι τα δωμάτια The Survivor, Release the Kraken και Whisper of Shadows. Τα δωμάτια αυτά λειτουργούν με ηθοποιούς και χαρακτηρίζονται από ιδιαίτερη ατμόσφαιρα, πρωτοτυπία, περιπέτεια και διαδραστικό παιχνίδι. Ειδική αναφορά αξίζει να γίνει στο The Ritual που ανήκει στην κατηγορία τρόμου και θεωρείτε το πιο τρομακτικό Escape Room που έχει δημιουργηθεί ποτέ στην Ελλάδα. Το The Ritual παραμένει το νούμερο ένα στην κατηγορία του στο Great Escape της Θεσσαλονίκης, για δύο συνεχόμενα έτη και στην Αθήνα αποτελεί καθημερινή πρόκληση για γκρουπάκια Ελλήνων και ξένων και θέλουν να ζήσουν την απόλυτη εμπειρία απόδρασης και τρόμου. Η φήμη του Great Escape έχει ξεπεράσει τα σύνορα με αποτέλεσμα δεκάδες επισκέπτες από Ευρώπη, Αμερική και Ασία να επισκέπτονται τα θεματικά του δωμάτια όλες τις εποχές του χρόνου.

    Περιμένοντας την επόμενη απόδραση

    Ζούμε την Εποχή των Real Life Escape Rooms. Μια εποχή όπου το ομαδικό παιχνίδι ξέφυγε από την εικονική πραγματικότητα και είναι αληθινό. Οι παίχτες δεν ελέγχουν έτοιμους ήρωες που λειτουργούν για λογαριασμό τους. Γίνονται οι ίδιοι ήρωες που ζουν την περιπέτεια μαζί με τη συγκίνηση της εξερεύνησης και την αγωνία της απόδρασης. Το επίπεδο των escape rooms είναι ήδη υψηλό και ανταγωνιστικό και όσο πάει ανεβαίνει ακόμα περισσότερο προσφέροντας στους παίχτες καινούργιες εμπειρίες. Και αν σε τόσα λίγα χρόνια από την ίδρυση του πρώτου Escape Room μέχρι σήμερα τα δωμάτια απόδρασης έχουν φτάσει σε τόσο υψηλό επίπεδο, ένα πράγμα είναι σίγουρο: το μέλλον προβλέπεται συναρπαστικό!

    AUTHOR

    Great_escape

    All stories by: Great_escape